14.9.09

svartsjuka

Svartsjuka kan beskrivas som en spontan känsla som är svår att övervinna, inte ens med förnuft. I första hand har den sin grund i en personlig osäkerhet och en dålig självtillit. Men svartsjukan kan ha många orsaker och samband. En svartsjuk människa saknar förtroende, betvivlar den andres trohet och är rädd att mista den hon/han älskar. Den svartsjuke känner sig ofta värdelös och tar på sig skulden när han/hon blivit sviken för en annan.

Psykologerna anser att svartsjuka är en följd av för höga äganderättskrav. En mycket svartsjuk människa vill äga den andra helt och hållet och är inte beredd, att först själv skapa förutsättningar för ömsesidigt förtroende.

Test: ÄR DIN PARTNER ALLDELES FÖR SVARTSJUK?

Jag är inte svartsjuk..... men bor med en som är svartsjuk, det hör till & faktiskt det har funnits där ända sedan vi träffades, baa jag som studstat bort och gjort saker o ting till det bättre, ökat på att visa tillit, kärlek o närhet....... och det blir då bättre , skönt ! men kommer tillbaka lika snabbt jag kanske sminkar up mig , klär mig lite finare, eller städar för mycket, eller inte alls städar, till och med när jag åker till jobbet, får jag ibland sms .... nu har den biten lugnat ner sig , men kan dock få höra ett släng av att haan tror sig veta orsaken varför jag inte svarar...... hmmmm finns det något mera att göra ? har faktiskt tappat både lusten och orken ....... för hur jag än gör finns hans oro där ? hans oro, misstankar ..... får mig att tappa kontakten mellan honom o mig , man glider i sär och man blir ännu mera misstänkt för att ha andra.............
kommit i en fas i mitt...... jag måste göra något , orkar inte ha det så här och har inte ens orken att få det på fötter , jag liksom bara lever här, och ....... mitt positivt tänkande finns starkt med , därför e det som det är........... hade jag varit svagare , hade jag nog dragit för länge länge sedan ..... mitt liv e värt mera än detta ... men det finns en charm hos min man , som jag gillar , kan nämna flera saker , han är en underbar make och far , men hans attityd problem att ge mig kommentarer hela tiden , att han vet jag har andra .... skulle du palla det i över 20 år ? nej exakt , du skulle ha dragit för länge sedan .... men jag e inte som alla andra, kämpar på ..... och vad har jag fått för det ? hmmmm, jo fyra helt underbar barn.

Hoppas det inte blev för långt att läsa, men mina "problem" bör kankse inte skrivas ner här, det är en ensak mellan mig o min man , mera ett tips för andra i samma situationer och nykära eller umgåtts en par år - inte vet jag om det finns något tips eller råd...... men jag vet att min ork börjar ta slut , energierna förnyas alla dagar genom mitt positivt tänkande

Inga kommentarer: